Oefening 1
Checklist voor de eerste schoolweken
In deze checklist vind je handige aandachtspunten voor het leggen van een goede basis voor je klassenmanagement bij de start van het schooljaar.
Heb je:
- de namen van je leerlingen geleerd?
- leerlingen met hun naam begroet bij de deur?
- informatie verzameld over de interesses, hobby’s, voorkeuren en afkeren?
- informatie vergaard over de thuissituatie van de leerlingen?
- de leerstijlen, werkhouding en sociaal gedrag van je leerlingen geobserveerd?
- gevraagd wat zij nodig hebben om goed te kunnen leren en werken?
- een beeld gekregen wat de houding van je leerlingen is ten aanzien van school en leren?
- een beeld gekregen van de (extra) ondersteuningsbehoeften of eventuele ontwikkelingsbelemmeringen?
- informatie over de leerlingen opgevraagd bij ouders, intern begeleider, de leerkracht die de leerlingen het jaar ervoor les gaf?
- gezamenlijke gedragsregels gemaakt met de leerlingen?
- de regels en werkwijzen regelmatig besproken en verduidelijkt?
- gestimuleerd dat leerlingen elkaar ook aanspreken op de gedragsregels?
- alle materialen uitgedeeld die de leerlingen nodig zullen hebben of uitgelegd waar ze die kunnen vinden?
- de dagindeling, weekroosters en jaarplanning goed uitgelegd en visueel gemaakt?
- duidelijk gemaakt welke werkwijzen er zijn voor hulp vragen van de leerkracht, naar het toilet gaan, samenwerken, zelfstandig werken, wat te doe als het werk af is, enz.?
- er voor gezorgd dat alle leerlingen een werkplek hebben waar ze zich voldoende kunnen concentreren?
- jezelf een schouderklopje gegeven?
Overname van gegevens is met bronvermelding toegestaan.
© Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg