Naast het kennen van je leerlingen is het voor een goede verbinding met de leerlingen belangrijk dat zij ook mede-eigenaar zijn van het klassenproces.
Werk daarbij aan gedeelde verantwoordelijkheid voor de processen in de klas en betrokkenheid van leerlingen op alle niveaus. Vanzelfsprekend op manieren die passen bij de leeftijd en mogelijkheden van de leerlingen.
Leerlingen kunnen betrokken worden bij:
Planning | bijvoorbeeld door informatie over welke lesaanpak hen bevalt, welke afwisseling goed werkt, wat ze er al van weten |
Instructie | bijvoorbeeld door aan te geven wat niet duidelijk is, of het hen interesseert, door elkaar te helpen met opdrachten |
Toetsing | bijvoorbeeld door mee te denken over hoe je kunt weten of iemand iets snapt, door vragen voor een toets te bedenken |
Klassenorganisatie | bijvoorbeeld door zorg voor het lokaal, planten water geven, materialen klaarleggen |
Gedragsmanagement | bijvoorbeeld door meedenken over gedragsregels, door elkaar aanspreken op gedrag, door zelf-scans |
Zorg | bijvoorbeeld door ‘maatjes’ te koppelen aan zorgleerlingen, voor hulp in de klas of daarbuiten |
Dit gedeelde eigenaarschap in de klas draagt bij aan een goed klassenklimaat en preventie van gedragsproblemen. Er is dan sprake van een drie-dimensionale benadering van gedragsmanagement en leren. In de onderstaande figuur zijn die drie dimensies gekoppeld aan mogelijke werkvormen.
Overname van gegevens is met bronvermelding toegestaan.
© Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg