Klassenmanagement voor leerkrachten in het primair onderwijs
KM

De herziene taxonomie van Bloom

De taxonomie van Bloom was een ordening van zes denkvaardigheden in een oplopende mate van ingewikkeldheid: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren en creëren. Onlangs is er een nieuwe versie van deze taxonomie gemaakt (Van de Kamp, 2013).

De oorspronkelijke zes begrippen van de taxonomie zijn gehandhaafd, maar aan deze begrippen zijn verschillende termen toegekend die weergeven in welke handelingen we de vaardigheden kunnen herkennen. Uit onderzoek (Anderson & Krathwohl, 2001) blijkt dat de vaardigheden niet na elkaar maar ook naast elkaar kunnen worden geleerd of zelfs in een andere volgorde.
Eigenlijk wordt de combinatie van uitleg en toepassing, en de combinatie van lager en hogere denkvaardigheden benadrukt (Silva, 2008).

De herziene taxonomie voor leren van Bloom
De herziene taxonomie voor leren van Bloom

De nieuwe indeling geeft een veel specifieker indeling van leeractiviteiten en doelen, waarbij de lagere orde denkvaardigheden zich meer richten op het reproduceren en de hogere denkvaardigheden meer op het leggen van verbindingen en onderzoeken. Deze indeling wordt veel gebruikt in discussies over het 'Hogere orde denken' in het onderwijs.

Overname van gegevens is met bronvermelding toegestaan.
© Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg