Klassenmanagement voor leerkrachten in het primair onderwijs
KM

Oefening 2
Zelftest: valkuilen bij het stellen van vragen als instructiemethode

<Inh4
Deze pagina’s uit het boek (UTS) zijn helaas nog niet vertaald … Dit zijn de valkuilen (maar daar hoort steeds nog een toelichting bij, die nog vertaald moet worden)
Bedoeling is die valkuilen aan te kruisen die jij zelf wel eens hebt gebruikt, of waar je zelf als leerling wel eens last van hebt gehad. >

1. De gewoonte om de vragen of antwoorden van leerlingen te herhalen … 
2. Te veel vragen tegelijk stellen … 
3. Een vraag stellen en hem zelf beantwoorden … 
4. Alleen vragen stellen aan de slimste en aantrekkelijkste leerlingen … 
5. Steeds hetzelfde type vragen stellen … 
6. Op een bedreigende manier vragen stellen … 
7. Een vraag stellen en leerlingen geen tijd geven om na te denken over een antwoord … 
8. Foute antwoorden niet corrigeren … 
9. Antwoorden negeren … 
10. Niet verder kijken naar de implicaties van een antwoord … 
11. Niet voortbouwen op de antwoorden van leerlingen … 

Overname van gegevens is met bronvermelding toegestaan.
© Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg