Om de kwaliteit van het planningsproces te verhogen kunnen leerkrachten zichzelf de volgende vragen stellen.
1. | Welke opstelling werkt het beste voor deze les? |
2. | Welke leerlingen hebben speciale behoeften waar tijdens de les rekening mee moet worden gehouden? |
3. | Welke technieken pas ik toe om structuur aan te brengen en de orde te handhaven? |
4. | Welke rol neem ik aan tijdens deze les? |
5. | Waar plaats ik de materialen die ik heb vermeld? |
6. | Hoe goed ben ik zelf bekend met de inhoud van de les? |
7. | Met welke veranderingen kan ik goed omgaan tijdens de les? |
8. | Waarom is het belangrijk dat ik deze les geef? |
9. | Wordt dit te eenvoudig/moeilijk voor deze groep? |
10. | Welke aandacht moet ik de andere leerlingen geven terwijl ik met deze kleine groep werk? |
11. | Hoe ga ik om met onderbrekingen zodat deze zo min mogelijk impact hebben op de les? |
12. | Hoe controleer ik of de leerlingen alles hebben begrepen? |
13. | Wat zijn mijn alternatieve plannen voor wanneer het eerste plan problemen oplevert? |
14. | Hoe rond ik de les af? |
15. | Wat zullen leerlingen doen aan het einde van deze les? |
16. | Hoe schakel ik over op de volgende les? |
Voor de evaluatieve fase kunnen leerkrachten de volgende eenvoudige checklist benutten. Dit lijstje is overigens uit te breiden met andere zelf gewenste vragen.
1. | Wat waren de sterke en zwakke punten van de les? |
2. | Zijn de geformuleerde doelstellingen tijdens de les bereikt? |
3. | Welk percentage van de leerlingen bereikte de doelstelling/beheerste de stof aan het einde van de les? |
4. | Was er te veel of te weinig lesstof voor de beschikbare tijd? |
5. | Verliepen de wisselingen tussen de activiteiten soepel? |
6. | Welke aanvullende hulpmiddelen of materialen heb ik de volgende keer nodig om de les effectiever te maken? |
7. | Sloten de activiteiten aan bij de behandelde lesstof? |
8. | Stelden de leerlingen zich actief of passief op? |
9. | Waren ondersteunende materialen (tekst-/werkboeken, geprinte/digitale materialen) geschikt en beschikbaar in de les? |
10. | Welke veranderingen kan ik in het lesplan aanbrengen om de les effectiever te maken? |
Overname van gegevens is met bronvermelding toegestaan.
© Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg