Programma's: groepsdynamisch onderwijs (GDO)
Groepsdynamisch onderwijs is een integrale, duurzame aanpak om kindwaardig en kwalitatief goed onderwijs te realiseren. GDO baseert zich op wetenschappelijke inzichten uit de neuropsychologie, evolutiepsychologie en onderwijssociologie. De kernwaarden waarop GDO is gebaseerd zijn: rechtvaardigheid, persoonlijke groei, respecteren, ontwikkelen en harmonie.
De opbrengsten worden gedefinieerd op verschillende niveaus; het kind, het team en de school.
- Het kind: werkt met plezier door, wordt zelfstandig en leert veel.
- Het team: heeft deskundige leerkrachten, die gehoord worden en goed leiderschap
- De school: is een sociale en veilige school, waar een prettige omgang heerst en waar ieder kind erbij hoort.
GDO beoogt een waardentransformatie in de school.
| Van 10 onderwijsdoodzondes | naar 10 onderwijsdeugden |
1. | Doorgeschoten individualisering en zwak leiderschap | Werken met groepsdynamiek en sterk leiderschap |
2. | De leerkracht werkt hard | De leerling werkt hard |
3. | Niet kunnen prioriteren | Prioriteren en keuzes maken |
4. | Wat preventief lijkt is vaak curatief | Gefundeerde preventieve aanpak |
5. | Blijven steken in goede bedoelingen | Werken met integrale duurzame aanpakken |
6. | Geen afstemming | Afstemming |
7. | Blijven hangen in gebeurtenissen | Het opsporen van patronen |
8. | Externe attributie en externe sturing | Interne attributie en zelfsturing |
9. | Versterking groepsdemotivatie | Versterking groepsmotivatie en succesregie |
10. | Vage normen en lage opbrengsten | Duidelijke normen en hoge opbrengsten |
Groepsdynamisch onderwijs werkt vanuit drie invalshoeken:
- Sociaal sterke groep
- Full speed leren
- Sterk team
Voor leerkrachten met een hulpvraag ten aanzien van hun groep is de 'Aanpak moeilijke groep' ontwikkeld.
Sociaal sterke groep
Hiermee wordt een basis gelegd voor een positief omgangsklimaat en taakgericht werken.
Kernpunten hiervan zijn:
- Prioriteren en doelgericht werken
- Visie op omgang
- Werken met groepsdynamiek
- Opheffen van onrechtvaardigheden, waarmee motivatie versterkt en negatief gedrag uitdooft
- Versterken van positief persoonlijk- en groepsgedrag
- Rechtvaardige positieve complimentenhuishouding
Onderdelen hiervan zijn onder meer de sociokring, effectieve conflicthantering, het in- en uitgaan op school en het sociobord om het spelgedrag van kinderen te verrijken.
Full speed leren
Hiermee wordt een taakgericht en zelfsturend werkklimaat gerealiseerd, waarmee de opbrengsten hoog zijn.
Kernpunten hiervan zijn:
- Een activerend, rustig werkklimaat
- Ieder kind werkt taakgericht vanuit zelfsturing op maat
- Rechtvaardige, positieve complimentenhuishouding
- GDO-klassenmanagement (met taak-structurerende werkvormen en hulpmiddelen)
- GDO-lesmodel, waarmee de leerkracht vier leerkrachtrollen kan vervullen: leider-controller, docent-acteur, regisseur-planner en begeleider-coach
Sterk team
Hiermee wordt gewerkt aan een samenwerkend en afgestemd team met hoge opbrengsten.
Kernpunten hiervan zijn:
- Het team heeft een gezamenlijke visie op samenwerking
- Alle leerkrachten reflecteren met elkaar
- Het team past de spelregels van de professionele cultuur toe
- Het team past het model ‘oudergesprekken’ toe
- Leerkrachtgedrag wordt versterkt door te werken met gemeenschappelijke onderwijsvormen en routines
Aanpak moeilijke groep
Motto hiervan is: een moeilijke groep, dat hoeft niet!
De oorzaak en oplossing wordt primair gezocht in de groepsdynamiek. Door de aanpak van drie belangrijke bronnen van demotivatie en het verkort invoeren van de basisaanpakken van GDO (sociaal sterke groep, rechtvaardige complimentenhuishouding, GDO-klassenmanagement en het GDO-lesmodel) ontstaan een correcte en prettige omgang in de groep, minder gedragsproblemen, grotere taakgerichtheid en zelfstandigheid, meer rust in de groep en meer 'onderwijs op maat'.
GDO biedt een groot aantal werkvormen, materialen, meetinstrumenten en hulpmiddelen voor kinderen, ouders, leerkrachten en het team.
Beoordeling programma volgens principes integraal klassenmanagement | |
1. | van fragmentarisch naar integraal; organisatie, instructie, gedrag | |
2. | van instrumenteel naar persoonsgecentreerd | |
3. | van disciplinering naar zelfsturing | |
4. | van interventies naar preventie | |
5. | van 'toerist' naar 'burger' | |
6. | van focus op het kind naar een lerende schoolgemeenschap | |
7. | van éénrichtingsverkeer (overdracht) naar interactief leren | |
8. | van leerkrachtgecentreerd naar gezamenlijke verantwoordelijkheid | |
9. | van het kind als probleem naar de leerkracht doet ertoe | |
10. | van incidentbestrijding naar doelgericht cyclisch werken | |
Meer informatie:
Brochure GDO
Overname van gegevens is met bronvermelding toegestaan.
© Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg