Als je beginnende (maar ook meer ervaren) leerkrachten vraagt waarin zij in hun dagelijkse onderwijspraktijk het meest handelingsverlegen zijn, noemen zij spontaan de omgang met gedragsproblemen van leerlingen.
Maar welke gedragsvraagstukken komen leerkrachten dan tegen? Welke ondersteuning bij de aanpak van gedragsproblemen missen zij en aan welke ondersteuning hebben zij behoefte?
Naar onder meer deze vragen is onderzoek gedaan in het basisonderwijs, speciaal- en voortgezet (speciaal) onderwijs. Uit de eerste antwoorden van ruim 300 leerkrachten van 15 basisscholen in 2014 komen de volgende gegevens naar voren.
De meest voorkomende gedragsproblemen die leerkrachten tegenkomen hebben betrekking op een slechte werkhouding, weinig motivatie of zwakke leerprestaties (42%) van leerlingen, druk, overbeweeglijk, impulsief gedrag (37%), dwars of brutaal gedrag (37%), wisselende buien (31%), en vormen van agressie (30%).
Andere uitingsvormen zoals moeilijk contact leggen, stil en gesloten gedrag, en weinig zelfvertrouwen en faalangstig worden
minder genoemd.
Aan de hand van de zeven competenties van de SBL2, die elementaire aspecten van lerarenbekwaamheid in kaart brengen, is geïnventariseerd welke handelingsverlegenheid leerkrachten ervaren in hun omgang met leerlingen met gedragsproblemen.
Acht van de tien leerkrachten (80%) rapporteren dat zij ondersteuning van de directie, collega's, externe deskundigen of ouders hebben gemist in hun omgang met leerlingen met gedragsproblemen. Bij 35% van deze groep leerkrachten ontbreekt het aan kennis en praktische tips hoe je omgaat met gedragsproblemen in de klas. Gefundeerde kennis en vooral informatie die relevant is voor de leerkracht in de klas en die suggesties bevat die uitvoerbaar zijn, aan hun doel beantwoorden en een hoge gebruikswaarde hebben in het onderwijs, zijn niet of nauwelijks voorhanden.
Het programma klassenmanagement wil in deze behoefte van leerkrachten aan bruikbare kennis en informatie voorzien. Allereerst door deze website met bouwstenen, tips, oefeningen en achtergrondinformatie. Daarnaast wordt er met de pabo's gewerkt aan het onderbrengen van deze bouwstenen in de opleidingen voor leerkrachten.
Overname van gegevens is met bronvermelding toegestaan.
© Nederlands Centrum Onderwijs & Jeugdzorg